Diary of Cardinalis

Cardinalis szerint...

Cardinalis szerint...

Bor, vér, New York, New York...

2010. január 19. - Cardinalis

Chilei bor. Egyetlen pohárral. A keskeny ország közepéből. Számozott palack. Cabernet. Parasztvakítás. Tudom, hogy Németországban palackozzák. Most nem veszek róla tudomást. Elhiszem, hogy nem harmadosztályú spanyol, olasz lőre. Elhiszem, hogy ott az Andok lejtőin, napcserzett indiánkéz szedte nekem a fürtöket… A bor nem olyan testes, mint a mi villányi Cabernet-énk. Inkább merlot-ra hajaz. Könnyed, gyümölcsös, erdei gyümölcsök, és szeder tűnik fel benne.

 Közben arra gondolok, mint minden vörös borban, ebben is ott van az én istenem tanúbizonysága. Ez is vér. És minden korty áldozat, minden korty megváltás, az életem sava és borsa…
 
Százezer éve a legfontosabb áldozat a vér. Véres eső hullik Jézus keresztre feszítésekor. Ez a vér tisztítja meg Ben-Hur leprás édesanyját és húgát. Mindez akkor jutott eszembe, amikor a Tasnádi Kupidója végén Kate és Falk arról beszél, hogy a babysitter egész éjjel hívogatta őket, mert a kislányuk orra vérzik.
 
El kell sütni – mondja Falk, mire Für Anikó azt feleli, anélkül is sikerült elállítani…
 
Magyar Józsi barátom ezt így fogalmazta meg:
 
Vért! Az égi plafonra vert isten vért szemerkélt…
 
A vér egyébként enyhén lúgos kémhatású folyadék. Ezért nem érdemes elsavasodni. Az ananász segít visszaállítani a felborult sav-bázis egyensúlyt, de a fincsi borsófőzelék nem. Ki érti ezt?
 
Nem akarom elviccelni. Nem akarom elviccelni, milyen fontos lenne tudni, hogy van-e élet a halál előtt? Hogy egyáltalán, nem csak egy álom voltam, bármely fruska rémálma. Szeretném tudni, hogy ment-e egyetlen mikronnyit is a világ elébb attól, hogy éltem és szavakat dobáltam egy rakásra. Szeretném tudni, hogy legalább időnként mosolyt, könnyet csaltam az emberek szemébe. Szeretném tudni, hogy szerettek, utáltak, gyűlöltek, kívántak, vágyakoztak utánam. Ahogy én szerettem utáltam, kívántam, vágyakoztam…
 
Mi marad meg belőlünk, a zörgő csontokon kívül?
 
Milyen fura, hogy a csontoknak nincs bőrszíne, nemzetisége, vallása. Nincs semmi, ami miatt megvethetné egymást két csont, vagy akár amire büszke lehetne… A csontról nekem egy ideig a porcelán fog eszembe jutni. A legfehérebb csont-porcelánban ugyanis valóban marhacsont van. Darált marhacsont… Bizarr, de az emberé is megtenné… Most Baraonda jut eszembe, meg a katakombái…
 
Sokat jár a fejem Helénán. New Yorkban most délután van, közeleg az este. Elképzelem, ahogy a Broadway-en sétálgat egy Starbucks-os kávéspoharat szorongat (mert ugye ott is kutya hideg van télen) és hunyorogva keresi az eget a felhőkaparók között. Remélem jól van és valóban megcsináljuk azt az olvasókört, ha hazatér, amiről beszéltünk…
 
Nah erre megszólal a médiaplayerből, (szigorúan Mediamonkey!) Gershwintől a Kék rapszódia. Nicsak a szobámban egy apró darab Újvilág. Emlékszem, amikor 2001. szeptember 11-én ledőltek az ikertornyok, elővettem a New York térképem és szívtam magamba a sebzett Almát. Szívtam magamba a várost. Gyerekkori álom, hogy meghódítom. Gyerekkori álom, hogy ott állok valahol az 5. sugárút és a 23. utca sarkán és nézem a fényképen oly sokat megcsodált Flatiron Buildinget. Hot-dogot veszek az utcai árustól, vagy papírtasakos kínait és azt képzelem, hogy a new york-iak köszönnek nekem.
 
A vértől eljutottam Ninivéig a nagy városig… Az értől az óceánig-).
 
És most lecsendesítem az én lelkem… Mint az anyjától elválasztott… Nem mint az igaz szerelmétől elválasztott gyermek… olyan az én… lelkem…
 

A bejegyzés trackback címe:

https://cardinalis.blog.hu/api/trackback/id/tr331683641

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Minden név foglalt volt 2010.01.19. 02:40:05

par nappal ezelott irtam a blogomra. Talan olvastad? A koszonesrol, a Fifth ave.-rol. orulok a kepnek. Sok munkas es sok rendor van a kornyeken. Ott a lampanal, a keresztezodesben, ott... A WTC hianyzik.

Es mi jutott eszembe a minap a Madison ave. fele setalva? Szabo Lorinc Loci orias lesz.

"...Es ahogyan en lekuporodtam,
ugy kelt fel rogton a vilag:
tornyok jartak-keltek korottem
es minden lab volt, csupa lab,
es megnott a magas, a messze,
es csak a padlo volt enyem,
mint nyomorult kis rab mozogtam
a szoba bortonfeneken.

Es ijeszto volt odalentrol,
hogy olyan nagyok a nagyok,
hogy mindent tudnak es erosek
s en gyonge es kicsi vagyok.
Minden lenezett, megalazott,
es horihorgas vagy emelt
- fol! fol! - mint az elso hajost, ki
az egek fele szarnyra kelt.

Es lassan elfutott a mereg,
hogy megse szallok, nem novok:
feszengtem, mint kis, eszre sem vett
bomba a nagy falak kozott:
tenni akartam, bosszut allni,
megmutatni, hogy mit tudok. ..."

En is gyereknek ereztem magam. eszembejutott egy gondolatnyi kiterovel, mikor ezt a verset Hadhazy tanarur szavalta el nekunk az utolso pszichologia eloadason, hogy ezzel kiserjen minket bucsuzoul a szigorlatra. Az egesz ember nem tobb 158-165 cm-nel, es ott allt az egyik koreloado legaljaban. Kicsinek kellett volna lassam, de en orisanak lattam, hatalmasnak. Ugy szavalta, annyi hittel, es szenvedellyel, hogy mindenaron tanar akartam lenni.

De itt, gyerek vagyok, es en is tenni vagyom, megmutatni mit tudok...

baraonda · baraonda.blog.hu 2010.01.19. 08:36:33

New Yorkról Sinatra hangja jut eszembe... És Monroe, ahogy Kennedynek súgta-búgta a Madison Square Gardenben, hogy heppibörszdéjmiszterprezident... És még az is, mikor úgy egy éve C."Sully" Sullenberger kapitány úgy tette le az Airbust a Hudsonra, hogy állva tapsolt az egész világ! Jó volna egyszer eljutni az Óperencián túlra...
Néha teszek egy virtuális sétát a google map utcakép-nézegetőjével, sokszor elfárad a csuklóm az egéren, akkora város! Néha pedig csak úgy "leskelődöm". Mondjuk itt, a kettes kamerán:
www.earthcam.com/usa/newyork/timessquare/?cam=46hd&cam_type=large
süti beállítások módosítása