Diary of Cardinalis

Cardinalis szerint...

Cardinalis szerint...

Ahoj, poplacsek!

2009. augusztus 26. - Cardinalis

Ahoj poplacsek! Hányszor, de hányszor hallottam ezt a POP FM nevű szlovák rádióból. Ahoj Slovakia! Ahoj Felvidék. Először Kassán jártam. Láttam a vitézlő fejedelem sírját, majd apám NDK-ás kisvasutat vett nekem az egyik játékboltban. Volt nagy öröm. A határon a szlovák vámos elől dugdostuk az olcsón vett, jó minőségű ruhákat, cipőket. Fafejű palóc volt, szúrós szemével mérte végig a jókedvű társaságot.

Később már a kilencvenes években az egyik butikban ordított velünk egy eladó, mert magyarul mertünk beszélni. A tulajdonos kiküldte cigizni. Ekkor már a pénz beszélt. Persze érzésem szerint nem baj, ha angolul szólalsz meg először Szlovákiában.
 
A Tátrát már jobban kedvelem, Zdiar-ban a gurálok, nem vérbeli nacionalisták: kedvesen fogadják a magyart. Belőlük is élnek.
 
Királyhelmecen, Nagykövesden Tőkterebestől délkeletre, meg egy jó darab Magyarországban találhatja magát az ember. Nem gazdag vidék, de minden utca magyarul van kiírva és szlovák szót csak elvétve lehet hallani. Az NYF-en tanuló magyar lányok közül például az egyik legszebb éppen Királyhelmecről érkezett…
 
Ahoj poplacsek! Be kell vallanom szeretem a felvidéket. Húsvétkor boldogan sétáltam Rozsnyó főterén. Büszkén tekintettem körbe a Betléri kastélyban és meglepődve mosolyodtam el, amikor magyar és szlovák fiatalok közösen mulatoztak Márió zenéjére a Krasznahorkai vár alatt található egyik büfé teraszán.  
 
Mondom szeretem a felvidéket, de ezerszer és ezerszer jut eszembe Kányádi Halottak napja Bécsben című verse…
 
Kezdem megszokni hogy a kéz
nehezen moccan kézfogásra
elmarad vidám parolája
s a tekintet semmibe néz
 
még szelídnek indul a szó
de már a mondat enyhén karcos
és sejteti a riadót
mely mindnyájunkra annyi bajt hoz
 
jó volna kezet rázni ismét
s a vállat átölelni testvér
mielőtt bután el nem esnék
mielőtt bután el nem esnél
 
Én királyom nagy királyom
ki születtél Kolozsváron
gyertyámat most érted gyújtom
szál virágom néked nyújtom
 
mennyben s pokolban szószóló
légy érettünk közbenjáró
 
Fölséges uram kend
hogyha férkőzése
volna közelébe
kérje meg odafent
 
hogy vetne már véget
a nagy protokollnak
dolgaink romolnak
s bizony hogy avégett
 
s lenne védelmünkre
hogy ne kéne nyelvünk
féltünkben lenyelnünk
s önnön szégyenünkre
 
Mindez azért jutott eszembe, mert délután a Jemnét hallgattam, miután Nagymamámtól gurultam hazafelé. És azon gondolkodtam, hogyan lehetne megoldani a kisebbségek gordiuszi csomóját. Tanuljak szlovákul, hogy elmondjam, tisztelem mások érzéseit, de elvárom, hogy az enyémeket is tiszteljék. Nem nézem le sem  a románt, sem a szlovákot, sem az ukránt, már csak azért sem, mert senki sem lehet biztos, hogy az ősei között milyen nemzetiségű felmenőkre bukkanhat.
 
A magyar nemzet közösségén, sőt a Kárpát- medence közösségén belül kívánok kozmopolita lenni. Tanult, őszinte ember, akinek barátja szláv, román és német…
 
Hogy bárkinek, aki magyarul nem értené szívesen szlovákra, ruszinra, románra fordítsam azt a részt, hogy „szeressük egymást gyerekek”…
 

A bejegyzés trackback címe:

https://cardinalis.blog.hu/api/trackback/id/tr371338630

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása