Diary of Cardinalis

Cardinalis szerint...

Cardinalis szerint...

Orosz kenyér osztrák lisztből?

avagy a pékszövetség alelnöke magasra tette a mércét!

2022. február 08. - Cardinalis

Éveken keresztül rajongtam a (nyírbátori) Bátori pékség rozskenyeréért. Éveken keresztül ez volt etalon, aztán, ahogy a régi jó dolgok, a bátori rozskenyér minősége hullócsillagként végezte. Ma már, se nem jó, se nem finom, csak éppen ugyanott készül… De már nem ugyanúgy, és végképp nem ugyanabból az alapanyagból… Amikor tavaly szeptemberben a Lipóti pékség bekopogott Nyíregyházára, akkor széles mosollyal üdvözöltem őket, hogy na majd akkor lesz itten kérem verseny; a Lipóti magasra teszi a mércét. És nem mondom, volt már olyan, ami kifejezetten ízlett, de az ámulat szépen lassan átalakult valami csöndes racionalitássá. Maradt a keserű felismerés;  olyan kézműves kenyeret, mint Bakó Attila barátom, vagy olyan szakértelemmel, szeretettel készülő péksüteményeket, amelyeket Stiller „schefponthu” Tamás készít, pékségben még nem láttam.

kenyerek.jpg

Ma azonban Lakatos „Vela-Volvo” Tibor egyik kenyere levett a lábamról. Ez a sötét színű, orosznak keresztelt, mai sütésű "fekete kenyérről" csak a rajongás szavaival tudok beszélni.

- Osztrák lisztkeverékkel dolgozunk, ehhez teszünk egy kis fehér lisztet, meg vizet, dagasztjuk, kelesztjük, aztán megsütjük. Aki szereti a savasabb, savankásabb kenyereket, az rajongani fog érte – mondja Lakatos Tibi somolyogva. Majd hozzáfűzi; - Ez a kenyér frissen, egy kis teavajjal megkenve verhetetlen!

20220208_173404.jpg

Mivel Nagy Lacinál vettem ebédet - kétféle hurkát -, és délben nem bírtam az összest megenni, estére a hurkához is ezt az orosz kenyeret szeltem… Remélem nem blaszfémia, hogy az eredetileg Liskány Zolitól származó hihetetlenül ízesen készített véres (magyar) hurkakatonákat (orosz) fekete kenyérrel szereltem fel.

Miközben rágcsáltam a falatokat, melyekhez miniuborka is dukált, azon gondolkodtam, nem is olyan nehéz megszeretni azt, ami a miénk. Főleg akkor, ha nemcsak rendben van, hanem valóban ízes, ízletes, finom, lágy, mégis karakteres, mégis megsüvegelendő! És ahogy falatoztam azt is megértettem, miért szeretem én az orosz irodalmat, Tolsztojt, Turgenyevet, Solohovot sőt a keretbe még felvenném az eredetileg kirgiz, de oroszul író Ajtmatovot is. Mert karakteresek, mert olyat tudnak, amit Nyugaton nem. Néha azt érzem, az orosz irodalom közelebb térdepel istenhez... 

- Na, ha ízlik, akkor meg kell kóstolnod a „főnök kenyerét” is! – teszi hozzá Tibi és kapacitál, holnap délelőtt nézzek be hozzá, mert szívesen megmutatja, hogyan készül az a kenyér, ami neki a kedvence! Csak nehogy annak is poszt legyen a vége!

orosz.jpg

A bejegyzés trackback címe:

https://cardinalis.blog.hu/api/trackback/id/tr7617314072

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Mira Viso · https://miraviso.blog.hu/ 2022.02.09. 17:33:51

Ügyes marketingötlet "orosz" kenyérként hirdetni a teljes kiőrlésű lisztből rozsliszt hozzáadásával sütött, melasszal, rosszabb esetben kakaóporral megszínezett pékárut ebben a kétpólusú, feje tetejére állított világban :)

Még menőbb lenne, ha a címkéjén is ott lenne, hogy русский черный хлеб :)

A standard orosz fekete kenyér hozzávalói:

1 közepes cipóhoz:
360 ml (1 1/2 csésze) víz
2 evőkanál napraforgóolaj
2 1/2 evőkanál melasz (melasz)
140 gramm (1 1/4 csésze) rozsliszt
85 g (3/4 csésze) teljes kiőrlésű liszt
250 g (2 1/4 csésze) fehér kenyérliszt
3 evőkanál zabkorpa
75 g (3/4 csésze) száraz zsemlemorzsa
1 1/2 evőkanál kakaó
2 1/2 evőkanál instant kávé
1 1/2 teáskanál kömény
1 1/2 teáskanál só
1 1/2 teáskanál száraz élesztő

Forrás innen: www.kuharka.ru/recipes/baking/bread/1137.html

Bandibacsi34 2022.02.09. 19:18:19

Ez már csak ugy megy, hogy akár Dll laptop(saját tapasztalat) ajar VD hdd(saját tapasztalat), akar kolbász, akar kenyér, instant kv (Fészeklé) meg sorolhatnank először minőségi termeket vezet be a piacra dömping aron, majd miután a konkurencia kicsinalodott elkezdi rontani a saját minőséget extra profitot termelve. Itt is ez történt!!

élhetetlen 2022.02.09. 21:27:27

@Mira Viso: Érdekesen, de nem túl jól változnak a dolgok. A hetvenes évek elején 8 hetet voltam Moszkvában, az Ukrajna szállóban laktam. Jó hely. A reggelim többnyire fekete kenyér volt vajjal, kaviárral és hosszú kávéval, de az a kenyér nem drapp volt.
Aztán itthon. A rendszerváltás előtt a falunkban sütötte a pékség a szomszéd városban állomásozó orosz katonáknak a kenyeret hozott anyagból, abból kaphattam volna, de az öcsémnek kellett volna beszerezni, ő meg fütyült rám. Talán ötször kaptam. De azt kétségbe vonom, hogy az orosz katonák kenyerébe borogatták volna az instant kávét. Más lehet a titok.
Aztán az öcsém kamionos lett, sok fuvar Oroszországba. Hozzon már. Ahol meg tudott állni, ott rásóztak egy ilyen drappot, hogy ez a fekete. Az Arbatban megcsíptem párszor az igazit (fagyasztva), azt mutattam meg neki, hogy ez a fekete. Az Arbatot már nem is nézem, a 70-es években volt ráktörmelék konzerv (felismerhető rákdarabok, csak hámozáskor eltörtek), Most csak surimi van, (egyék meg). Bocs, ennyit a fekete kenyérről.

Mira Viso · https://miraviso.blog.hu/ 2022.02.09. 21:46:33

@élhetetlen:

A valódi, szláv fekete kenyér az én emlékeim szerint sűrű, tömör, mélysötét barna (majdnem, mint a medvecukor), szaftos tésztájú, és NEM rugalmas, nem puha, nem szivacsos, mint a kenyér általában, mert NINCS benne élesztő.

Csak párszor kóstoltam, mert nem szeretem :)

Szerintem nálunk és tőlünk nyugatabbra nem is lehetne eladni pékségekben. Legfeljebb a megrögzött tudatos vásárlóknak, akik inkább nézik azt, hogy egészséges legyen, mint azt, hogy finom. Bár a multis fekete kenyér egészségesnek pont nem mondható, mert tele lehet adalékokkal.

élhetetlen 2022.02.09. 23:19:52

@Mira Viso: A leírásod a valódi, szláv fekete kenyérről pontos. Csak az van, hogy én szeretem. Most ránéztem az Arbatra, (Pár éve a Teréz körúti nem volt nyitva, a Retek utcai költözött), most vannak üzletek, van kenyér. (Láb)technikai problémák miatt nem tudok elmenni vásárolni, az Arbatnál meg a minimum rendelés 15 eft kiszállításnál. Ez magánügy, annak örülök, hogy egyetértünk abban, hogy milyen a fekete kenyér.
Ez már a vicc része a nyugatról. Az unokahúgon Angliában él, úgy öt éve hazajött egy haverjával, átadtam a lakásomat, lementem Balatonra, de gondoltam megviccelem az angol srácot, mert esznek ők kelkáposztát, de párolva. Főztem egy nagy lábas kelkáposzta főzeléket, vékony rántással, (fokhagymát nem eszem), sok majorannával, és majorannás fasírt hozzá. Három nap után arra jöttem haza, hogy az utolsó falatig megették. Nem kényszerből, mert nincs más, a Móricz körtér mellett lakom, itt aztán minden van, KFC, Meki, kifőzdék, számtalan kínai, csak bejött a kaja. Lehet, hogy nyugaton is szeretnék, csak nem ismerik.
A másik, amit a nyugat nem ismer, a lángos. Párizsból meghívtam 5 napra egy Elefántcsontparton született srácot, és ilyet még nem evett gondolattal elvittem lángosozni. Meglátta az árut, felcsillant a szeme, igen, a mamája ezt szokta sütni vasárnap reggelenként. Nem kamuzott, mondta, hogy néha káposztát is reszelt bele, a mi káposztás lángosunk. Szóval ennyire magyar. Bocs, ennyit meg a sztorikról.

Bandibacsi34 2022.02.11. 00:55:54

@élhetetlen: Hozzán valószínűleg a törökök hoztak be. A kürtős kalacs meg német eredetű. Egyébként rengeteg féle kenyér van az oroszoknál(es a baltiaknal pl a Litvan kenyer hasonlit leginkabb az orosz fekete kenyérre). A kávét a nagy cegek kezdtek el adagolni a 2000 es evek elejétől, hogy megfesthessek es rozskenyerkent adjak el a sznoboknak a búza kenyeret. Az eredeti orosz fekete kenyér nagyon durva paraszt etel volt, amibe belekevertek(letelepedett orosz katonaismeros mesélte)mindenfelet(de mint a regi jo kenyerek hetekig elallt).

élhetetlen 2022.02.11. 13:44:44

@Bandibacsi34: „Hozzán valószínűleg a törökök hoztak be”. Lehet. Behozták, és jó mélyen elásták még a receptjét is, mert én még magyar boltban nem láttam soha. „Az eredeti orosz fekete kenyér nagyon durva paraszt etel volt, amibe belekevertek(letelepedett orosz katonaismeros mesélte)mindenfelet”. Gondolod, hogy aki magának sütötte a kenyeret, ahogy anno mi is, az akármit belekevert volna? Annyira volt paraszt étel, mint a nagyanyám sütötte öt kilós kenyerek. A katonaismerősöd pék volt? Két dologban biztos vagyok, a méregdrága Ukrajna szállóban a kaviár mellé nem valami összekutyult akármit lehetett választani, a másik, már itthon, hogy az öcsém haverja volt a pék, ha a katonáknak sütött kenyérben olyan dolog lett volna, ami nem kenyérbe való, akkor szólt volna, hogy azt mi ne együk meg.
De, ha a katonaismerősöd mondta, aki talán sosem volt pékségben, akkor biztos igaz.

Bandibacsi34 2022.02.11. 19:09:09

@élhetetlen: Az oroszországi allapotokrol mondta. Nem csak pekek sütöttek kenyeret. A falusiak(idős nenik) ugy szereztek penzt, hogy a vasutallomasokon arultak főtt krumplit, meg ilyen kenyereket(CCCP ben). Ez mar a "Brezsnyevi-Gorbacsovi pangas" idoszakaban volt(nem katona hanem katonazenesz egyébként).
A langos az hasonlo a fank keszitesehez csak nem edesitik es lapitjak, nem gombocokat gyurnak belőlük.

élhetetlen 2022.02.11. 20:55:21

@Bandibacsi34: Értem, tehát a „katonaismeros” nem csak pék nem volt, de katona sem, „nem katona hanem katonazenesz egyébként”. Azt is elmesélte, hogy mi „mindenfélét kevertek” a kenyérbe? Esetleg a krumpliba is kevertek valamit? Szóval az információd onnét származik, hogy valaki, aki talán sosem látott kenyérdagasztást és sütést, azt mondta, mert azt mondta neki valaki. „Nem csak pekek sütöttek kenyeret”. Most nagyon megleptél, de írtam, hogy a nagyanyám is sütött kenyeret (volt saját kemencénk). Egyébként az Ukrajna szállóról írtam (kint), és egy orosz laktanyáról (itthon), egyik helyre sem a néni vitte az utcáról a kenyeret.
De ez mindent visz! „A langos az hasonlo a fank keszitesehez csak nem edesitik es lapitjak, nem gombocokat gyurnak belőlük.”. Annyiban hasonló, hogy mindkettőhöz kell tészta, és ki kell sütni. De még nem hallottam olyat, hogy a lángos tésztájába vajat és tojás sárgáját tettek volna, tehát más a tészta. Ez olyan, mintha azt mondanád, hogy a disznó és a tehén hasonlóak, mert mindkettőnek négy lába van és mindkettő emlős.
süti beállítások módosítása