Diary of Cardinalis

Cardinalis szerint...

Cardinalis szerint...

Már a németekben sem bízhatunk?

2015. október 14. - Cardinalis

Blöfföltek egy nagyot, és milliárdokat spóroltak vele. Azt hazudták, hogy az autóik sokkal kevesebb káros anyagot pöfögnek ki. Büszkén írták a gázolajos koromgyárakra, hogy „green technology”. Zsebre vágták a környezettudatosságért járó kedvezményeket, szélesen mosolyogtak, és amikor megszámolták a bevételt, a jólét magabiztosságával néztek a tükörbe.

A történet még 2008-ban kezdődött. Elakadt az E189 számmal ellátott dízelmotor fejlesztése. Benne volt egy rakás lóvé, idő, energia. Mindezek ellenére a fejlesztők röviddel a sorozatgyártás beindítása előtt bevallották a cégvezetésnek: nem lehet egyszerre betartani a károsanyag-kibocsátási határértékeket és az előírt szint alatt tartani a költségeket. A szépreményű fejlesztési projekt zsákutcába jutott és veszélybe került. A nagyokosok aztán kitalálták, ha nem megy másképp, manipulálni kell a károsanyag-kibocsátást mérő szoftvert. A „beavatkozás” jól sikerült: az így mért értékek már teljesítették a szigorú környezetvédelmi előírásokat.

11 millió manipulált motor az utakon

A jelenlegi adatok szerint világszerte 11 millió autó fut manipulált motorokkal. Az ominózus aggregátot főként a Volkswagen és Audi modellek kapták, de természetesen megtalálható a konszern más típusaiban is. A csalás az USA-ban derült ki. Külön történet, hogy vajon ki szolgáltatta a fülest a hatóságoknak, és miért éppen most derült fény a kegyes csalásra. Persze ez már nem változtat a lényegen. A VW kegyetlen presztízsveszteséget könyvelhet, és előreláthatólag euro milliárdokba kerül majd a hazugság. Vissza kell hívni az érintett modelleket, át kell valamilyen formában alakítani a motorokat, és akkor még nem beszéltünk a büntetésekről, esetleges perekről és bírságokról.

Presztízs ide vagy oda, ettől a VW autói egy picit sem lettek rosszabbak. Egy illúziót azonban elvettek tőlünk a wolfsburgiak: azt, hogy megbízhatunk a németekben. Nemzedékek nőttek fel úgy, hogy a Made in Germany felirat minőséget, precizitást, tartósságot, hitelességet jelent. Milliók ültek magabiztosan, már-már rátartian a Golfjuk, Passatjuk volánja mögé vagy éppen a konszern négykarikás státusszimbólumaiba, és közben büszkén hirdették, ez kérem egy karosszériányi Németország.

Küszöbérték alatti döbbenet


A csalódás mellett kevesen háborodnak fel amiatt, hogy a VW autói sokkal több káros anyagot pöfögtek a levegőbe, mint amennyit a prospektusokon hirdettek. Egyáltalán valaki választott már az alapján autót, hogy 100 kilométerenként mennyi korommal ajándékozza meg a világot? Hybrid autót is csupán a rendkívül kedvező fogyasztási értékek miatt vesznek emberek, nem a globális felmelegedés miatt érzett félelemből, vagy éppen a megrögzött zöld gondolkodás végett. Az igazság az, hogy az átlag embert, az átlag tulajdonost csak annyiban érinti meg a manipuláció híre, hogy most akkor árgus szemmel nézi, mikor kell vinnie a kocsiját kötelező szervizre, vagy éppen esetleg jut-e neki valamiféle készpénzre váltható kártérítés.

A könnyű, parázspénzről ábrándozók mellett az ügyvédek dörzsölik a legjobban a tenyerüket. Gazdasági héják, akik egyik oldalról támadni, a másik oldalról pedig védeni fogják a német konszernt. Az igazi haszonélvezői ők lesznek ennek a botránynak. Na meg az amerikai állam, amelyet jól kibélelnek majd a büntetést kicsengető VW milliárdjaival.

Aki azt hiszi, hogy ezt a pénzt az USA valami okos célra használja majd, nagyot téved. A hirtelen jött európai lóvé eltűnik a nagy, szövetségi süllyesztőben. Még rosszabb esetben egy jövőbeni demokráciaexportot vagy béketeremtő háborút finanszíroznak majd belőle.

Igazán jól akkor járnánk, ha ezt a pénzt fejlesztésre kellene költeni a VW-nak. Olyan autók kifejlesztésére, amelyek valóban környezetbarátak, keveset fogyasztanak és hozzák a sokat emlegetett német minőséget. Az sem lenne baj, ha olyan (német) autók rohangálnának már az utcákon, amelyek nem termelik, hanem működésük közben csökkentik az egyre jobban felhalmozódó szén-dioxidot.

VW részvényt vegyenek!  

Hagymázas ábrándok ezek. A valóság sokkal kiábrándítóbb. Már most látszik, hogy a VW mellett más gyártók sem szentek és a dízelmotorok botránya egyre nagyobb mértéket ölthet. Az autóipar azonban ezt is túl fogja élni. Sőt, egy barátom szerint itt az ideje, hogy VW részvényt vegyünk. Egyelőre nagyot zuhant a német értékpapír árfolyama, de a szakértők szerint a márka ázsiójának javulásával akár rövid idő alatt is nagyot drágulhatnak a papírok. Itt az ideje, hogy mi kaszáljunk rajtuk. Mint egykor ők. A kipöffenő hazugságokkal.

(mejelent itt: http://www.nyiregyhaza.hu/mar-a-nemetekben-sem-bizhatunk-2015-10-13)

 

A bejegyzés trackback címe:

https://cardinalis.blog.hu/api/trackback/id/tr787967042

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása