Diary of Cardinalis

Cardinalis szerint...

Cardinalis szerint...

Miért veszélyes újságírónak lenni…

2020. június 29. - Cardinalis

 

  1. A tahógráf…

Most lesz két hete, hogy az egyik facebook csoportban óvatlanul megosztottam egy fotót. Egy, a Bujtos zöldjén tilosban parkoló kamiont fotóztam le, sofőr nélkül, este hét körül. A Belső körúton, a belváros felőli részen (a tó oldalában) tilos megállni, sőt egy szép KRESZ tábla azt is mutatja, hogy tehergépjárművel csak és kizárólag célforgalom esetén lehet behajtani. A Bujtost tavaly tette rendbe a város. Tudom, én vagyok a vénember; rigolyás, zsémbes, de valahogy a magaménak érzem. Szedem mások után a mocskot, telefonálgatok a NYÍRVV-nek, a városgondokkal tavaly még rongálók nyomában is jártunk… A kamion átkozottul nem illett a képbe és feltettem a kérdést, vajon melyik táblát nem értette a sofőr. Azt nem sejtettem, hogy ez a facebook csoport főként teherfuvarozókból áll, akik itt anyázzák telibe a nekik nem tetsző módon vezető, viselkedő szerencsétleneket…  

Ilyen az, amikor valaki balgán kinyitja Pandóra szelencéjét… A legfinomabb hozzászólás úgy kezdődött, hogy nincs életem, aztán egészen addig jutottunk, hogy csuklásra kényszerítették szegény édesanyámat, végül pedig valószínűleg a kamion sofőrje oktatott ki privátban, hogy annyi eszem sincs, hogy legalább utánanézzek, hogyan működik a „tahógráf”… Szóval ment a kioktatás, hogy elkötelezett újságíróként kivel, mivel foglalkozzak, mennyit érek és hova húzzam, dugjam, verjem... 

Látva, hogy nincs kivel beszélni és a kommunikáció átmegy személyeskedésbe, hát töröltem a posztot. No akkor pedig a zárt csoport adminja, aki szintén szállítmányozásban érdekelt, egy screenshottal ajándékozta meg a feldühödött népet; „mehet tovább a buli” jeligével. Egy ideig nézegettem, hogy kik is szólogatnak be a leginkább, kicsit megnyugtatott, hogy a többségük arctalan, fake-facebook profillal rendelkező, arcát, kilétét, személyiségét nem vállaló véleményvezér-akarnok, akikről csak a régi mondás jutott eszembe; ne vitatkozz hülyékkel…

A harag és a gőg lováról leszállva persze azon gondolkodtam, hogy ha úgy írom meg ezt a posztot, hogy szóljon már valaki ennek az árvacsalán sofőrnek, hogy itt megbüntetik a közteresek, meg a perzekútorok, meg a mindenki, akkor talán hatásosabb lett volna a belépőm… Ám a lényegen nem változtat; a Bujtos zöldje nem parkoló. A tachográf működéséről pedig nem nekem kellene órákat vennem…

  1. Ostobamadár…

A nagy esőzések utáni este hívtam a katasztrófavédelmet, hogy legyenek szívesek elárulni, hol kell szivattyúzni. Az ügyeletes tiszt csak annyit mondott; Borbánya, Kistelekiszőlő… Kínomban segítséget kértem a face népétől… hátha… Erre egy szintén arctalan hozzászóló megmagyarázta, már másnap, hogy ott szivattyúztak, ahol víz volt és hogy ostoba vagyok…   

  1. Konklúzió

Bendek Tibor özvegye, Epres Panni egy beszélgetős műsorban elárulta, hogy kommunikáció és médiatudományokból szerzett diplomát és egy ideig műsort is vezetett. Aztán abbahagyta. Kérdezték; miért? Azt mondta, hogy veszélyes újságírónak lenni, ugyanis az aki arcát adja a véleményének, az veszélybe kerül. Mert  a közismertségnek, az ismertségnek számtalan árnyoldala létezik.

Nem mondta ki. Talán nem is ezt gondolta, de én úgy vélem, hogy a "szakmát" egyre inkább lenézik, megvetik. Mindenkiről azt gondolják, hogy vehető, megvehető, hogy hatalmasoknak szolgál, hogy a digitális tollforgató is csak bikacsök, amivel ütni lehet. A közvélemény szerint, az újságíró bértollnok, csinovnyik, lakáj és talpnyaló… Na meg buta, ostoba, balga, tahó...

Ahogy minden szakmában, biztosan ilyen is van köztünk. Sőt azzal is egyet kell érteni, hogy mindig, mindenütt lesznek olyanok, akik az anyjukat is, akiknek az egy tál lencse többet ér a becsületüknél. Sőt azt is hozzá kell tenni, hogy az ember számtalan alkalommal döbben rá, hogy milyen apró porszem a gépezetben és a sok-sok meghasonlott éjszaka után simán lesz opportunista, mondván a megélhetés, az élni akarás erősebb, mint az elvek, meg a drágalátos ideológiák… Meg ugye itt van nekünk az Antall József örökbecsűje; a „tetszettek volna forradalmat” csinálni keserű szájízű üzenete…

Az én gurum, Márföldi István azt mondta a kétezres évek elején, hogy gyerekek el kell fogadni, a demokráciában a többség szavazata érvényesül és az istenadta nép ha megválaszt egy kurzust, akkor az nép akarata és punktum Lehet ezzel vitatkozni, meg gyártani a nagy filozófiákat, csak éppen az arányérzékem súg, nem érdemes.  

És most nehogy azt higgye valaki, hogy magyarázom a bizonyítványom. Értem én a népet is. Ők úgy vannak vele, hogy a tollforgatónak, őket kell szolgálni, az ő hangjukat kell felerősíteni. Csak éppen az a kérdés, hogy lehet-e 10 millió, különböző kultúrából, meggyőződésből, érzelmi és intelligenciaszinten élő, érkező ember hangját egyszerre felerősíteni? Vagy az újságírónak kötelező-e mindig ellenzéki szerepben tetszelegni, gáncsnélküli lovagként, Avengers-igazságosztó szerepben tündökölni? Kötelező-e elnézni a kisember szabály- és törvényszegéseit, mondván fejétől bűzlik a hal, a nagyok is ezt csinálják, ne legyek pöcs. Tény az is, hogy aki egy csatornán feltűnik, annak vállalnia kell a kockázatot, hogy összemossák azzal az ideológiával, amit a csatorna sugároz...

Tök mindegy mit gondol, mit érez, vagy éppen hol van munkaszerződése… És vonogathatja  vállát, hogy én csak egy vidéki tudósító vagyok, nem médiakatona.

Akkor meg aztán végképp veszélybe kerül egy újságíró, ha karakteres, határozott véleménye van a körötte lévő világról…

De azért tessék most az újságírók vert hadán végignézni... A politika igyekszik kilóra megvenni őket, a nép, az istenadta nép pedig éppen háromszor veri le rajtuk, hogy nem őket szolgálják. Ha van rajta sapka azét, ha nincs azért kap. Tessék megnézni, hogy felülről tiporják, alulról köpködik, szép kis sajtóprés ez. Az újságíró meg közben szeretne élni, leírni a véleményét, feltárni, megvilágítani, megmagyarázni... Csak éppen Szküllák és Kharübdiszek között evickél. Vív a fake-news a közösségi médiából áradó hazugságcunami ellen, szolgál és szolgáltat, hogy meg tudjon maradni, hogy kapjon levegőt, lehetőséget. De ettől szép pálya ez! Hogy is mondta Ady;  Bár zord a harc, megéri a világ,/Ha az ember az marad, ami volt:/ Nemes, küzdő, szabadlelkű diák...

4. Mellékzönge...

Aki kételkedőknek, a lefitymálóknak, közösségi-arctalanoknak szívesen megmutatom én a bizonyítványom. 12 éve írom. Ez a blogom. A személyes naplóm. Ha valaki veszi a fáradtságot és végigolvassa, akkor talán egy kis ideig jár az én mokaszinomban. Mert az indiánok szerint csak azt ítélhetjük meg, akinek jártunk a mokaszinjában... 

Akkor talán körvonalazódik számára egy vidéki értelmiségi, akinek piros, fehér, zöld a szíve, népben, nemzetben gondolkodik, aki nyírbátori-nyíregyházi, aki néha forrófejű, néha nagyon szerelmes, de leginkább az igazságot keresi, csak éppen nem találja…  

Talán ostoba, talán nincs élete, talán lenézhető, megvethető, talán tollnok, talán butuska, de szeret tanulni, nehezen, de beismeri, ha hibázott, tud elnézést kérni és a maga módján mindig az elesettek érdekében lép fel…

  „Íme én elküldelek titeket, mint juhokat a farkasok közé: legyetek tehát okosak, mint a kígyók, és szelídek, mint a galambok.” (Máté 10:16.)

A bejegyzés trackback címe:

https://cardinalis.blog.hu/api/trackback/id/tr1815973200

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Gyurikutya 2020.06.29. 22:27:20

Anno az "átkosban" 25 évig forgattam a tollat. Akkor megbecsültek minket, egyrészt mert az emberek sokkal jobban tisztelték egymást és önmagukat, másrészt még nem özönlötték el a pályát a kétes hírnévért és pénzért mindenre kapható tehetségtelen bulvár-tollbajnokok, akik csak újságba írtak, mikrofonba beszéltek, kamerák előtt tetszelegtek önmaguknak. Nekik - és a szenzációhajhász média tömegtermékeknek - rendkívül nagy szerepük volt/van a szakma lezüllésében. És a jelen regnáló kormánynak is, ami végtelenül megalázóan, cselédként bánik a sajtóval, nehogy az beteljesítse eredendő szerepét: az ellenőrzést, a tényfeltárást. A mások lenézésére hajlamos - valójában komoly önértékelési gondokkal küzdő - emberek ebből merítik a bátorságot, hogy beletapossanak a média képviselőjébe. Az ocsmány hsz-eket írogatóknak én - ha egyáltalán érdemesítem őket válaszra - általában három dolgot szoktam leírni. Mindenekelőtt Gogol mondását: "Ha ferde a képed a tükörben, ne a tükröt okold", illetve "Legjobb védekezés a támadás, vagy hogy "Köztudomásúan mindenki magából indul ki". Neked viszont kedves kolléga azt ajánlom, szerelkezz fel bölcs idézetekkel, mert ezek kifognak a gyönge elméken és jellemeken. Madách Imre Az ember tragédiája bőséges tárháza ezeknek: Pl. "Tragédiának nézed? nézd legott. Komédiának, s múlattatni fog". (Lucifer, VII.) "Nem a kakas szavára kezd virradni, De a kakas kiált, mert hogy virrad". (Lucifer, VII.) "Mondottam ember: küzdj és bízva bízzál", de Husz János híres bonmot-ja is gyakran beválik “O, sancta simplicitas”, azaz “szent együgyűség”.

Szójáték 2020.09.20. 20:15:54

Legyen úgy, hogy most én vagyok a nép. :)
A bejegyzés alapján én úgy érzem, Zsolt nem újságírói minőségében lett megtámadva.
Ő pontosan tudja, hogy egy fész.csoportban megosztott szabálytalan parkolás nem újságírás. Ilyen közösségekben ez napi rutin, ahogyan egymás gyalázása is az.
Értelmiségiként, talán az lehet a kérdés, kell-e korpa közé keveredni az értelmiséginek és ha értelmiséginek tartom magam, megfogalmazódhat-e bennem az a gondolat, hogy létezik a "korpa" akik közé én nem...?
Ebben a társadalmi közegben sem könnyű úgy érvényesülni, hogy vagy a lelkünk vagy a gerincünk ne sérüljön. Ebben nincs semmi újdonság.
Lelkiismeretes újságíróként tette a dolgát, tájékoztatott. Talán még olyan indíttatás is vezérelhette, hogy nem akarom én itt előadni a nagy értelmiségit, ott írok ahol írhatunk mindnyájan ,együtt, veletek. Rátámadtak.
Sok kommentet olvasok. A magukat értelmiséginek vallók kommentjei sem szebbek és kevésbé bántóak.
Maga a szó kezd kiüresedetté válni: "Értelmiség"
Az "Újságíró " szó is megtölthető bármilyen tartalommal, a sok "bármilyen " egy ponton túl az "üres" szinonimájaként manifesztálódik.
Megértem, hogy a hivatásáért aggódik. A "politikus" szó is lehetne magasztos, de nem az.
A közmunkásnak sem kellene megalázva éreznie magát az utcán és ha rajtam múlna, nem viselnének megkülönböztető mellényt. Értelmiségi embernek önmaga sérelmein túl mások idézőjeles megalázása is fáj és biztosan biztonsági okokból és az ő érdekükben... És megvan a pszichológiája. Aki szégyelli, keres egyéb munkát és nem kell viselnie. Érteni vélem.
Nagyon sok "gondolkodó" ember van aki nem nyilvánít véleményt, kivonul a közéletből, és ennek egyik oka az, hogy nem akarja átélni azt, amit Zsolt átélt a posztja után.
Írhatnám, hogy nem számít ha a kommentelő arc és név nélküli, mert én nem szeretném lenyomozni, ki az írója. Véleménnyel vitázom, nem emberrel.
Ehhez viszont vitapartner kell, ami ezekben a fész. csoportokban nincs.
Talán, az arcukat nem vállalók is félnek. Talán más témában is véleményt nyilvánítanak néha , nem csak parkolási ügyekben.
Újságíróként, közszereplőként... sokak szerint máshol kell lenni az ingerküszöbnek, több támadást kell elviselni stb. Nem tudom.
Amiért ide írok az a társadalmi légkör amiben élünk.
Az elavult okt. rendszer ,ahol nem tanuljuk meg az együttélés alapjait sem.
Teológia, filozófia, építészet, empátia,kommunikáció és sorolhatnám.
Mitől is tudnánk érdemben hozzászólni?
Ha ma a politikusok a celebek, akkor miért is baj, ha a "nép" pont úgy reagál, ahogyan celeb körökben ez elfogadott?
Mért van, hogy Zsolt fontosnak érezte leírni: piros, fehér, zöld ?
Értem én, csak nem szeretném érteni.
Ha minimálisan európainak érzem magam, akkor bennem nem merül fel az a kérdés, milyen színű, mert csak a véleménye érdekel és lehet, hogy nem is minden témában,
tiszteletben tartva, hogy Ő ezt fontosnak érezte leírni és ez ellen sincs kifogásom.
Mivel már semmihez nem tudunk egymást tisztelve , érdemben hozzászólni, fogást keresünk, mert azt hisszük , ahhoz értünk. Jól hisszük. Találunk is fogást. Nem visz előre, de nem is ez a cél. Nincs cél.
Láttam, hogy volt már itt egy komment. Olvastam.
Értem az előző kommentelő szándékát, tanácsait, de...
Ha Schopenhauertől fogok idézni, akkor is azt a választ fogom kapni, hogy anyám egy senki.
Amikor egy megyei hírportál /szon.hu/ egy ilyen fész. csoportból változtatás nélkül emel át bejegyzést ami többnyire közhelyeket tartalmaz, de könnyen emészthető és népszerű, akkor bennem, a nép egyszerű gyermekében megfogalmazódnak gondolatok az újságírás mai állapotáról.
Vádolhatok-e egy újságírót , amiért félti az állását, ha az arc nélkül kommentelő polgárt ugyanezért nem vádolom ?
Mi az a korpa és kell-e nekem közé...?
Csak kérdések vannak.
A szabadság fontos. A szabad véleménynyilvánítás is az. Minden szabad polgár kamerával felszerelve jár az utcán . Bárki megoszthatja interneten, ha egy buliban ételmaradék kerül az ingemre. Én ettől nem leszek boldog. Korlátozhatja-e mások szabadsága az én szabad boldogságomat?
Egy olyan világban élünk amire nem vagyunk felkészülve, nem tudjuk, hol vannak a morális határok, nem is igazán értjük az egészet.
Az elmúlt években annyit változtatott a világon az internet, hogy ha tíz évvel ezelőtt eldobtál egy csikket, ma bármit teszel, lesz aki ezt fotóval fogja igazolni és lesznek csámcsogók, hogy : "Ugye, megmondtam, hogy ő ilyen? "
Nem csak újságírónak lenni veszélyes.
Újságírónak lenni annyival veszélyesebb, hogy ő nem teheti meg azt, hogy nem nyilvánít véleményt. Ez az élete. Belehal ha nem teszi. Hivatás,-elhivatottság,- Istentől kapott talentum.
Én megtehetem, hogy nem írok és megvédem magam, ti nem.
Én csak egy birka leszek, akinek semmiről nincs véleménye. Ez engem elszomorít, de nem halok bele.

Név és cím a szerkesztőségben.:)
Üdv.
süti beállítások módosítása