
Pénteken, a ragyogó időben, kilátogattam az apai nagyszüleim sírjához.
Nagymama 1988-ban hunyt el. Emlékszem, ahogy halad a gyászmenet, a nagynéném vigasztalhatatlanul sír, testvére, apám pedig rendületlenül néma. Nekem Nagymamámból csak egy-egy pillanat maradt meg: ülünk a Sóhórdó utcai „öregház” tornácán, és olvas nekem — hol mesét, hol szépirodalmat, hol éppen a Raketa Regényújság egy-egy izgalmasabb cikkét. Aztán a konyhában süt, főz, tésztát gyúr. Hallom a hangját, emlékszem az illatokra, ízekre. Milyen különös, hogy a látást tartjuk a legfontosabb érzéknek, pedig az ember orra hosszú évtizedekig őriz illatokat, a nyelve hegye pedig ízeket…
A nagyapámról nincs, és nem is lehet emlékem: a születésem előtt két évvel elhunyt — akkor még tervben sem voltam. Apám rajongásig szerette. Azt az embert, akit 1919-ben már besoroztak, hogy a méltatlanul összetöpörített ország hadseregében akár fegyverrel is megpróbáljon elégtételt venni. Milyen különös, hogy harmincnyolc éves, amikor az első bécsi döntés idején visszakapja az ország azt a Felvidéket és Kárpátalját, amiért ő akár a vérét is adta volna.
Nagyapa határvadászként szolgált a II. világháborúban is, századírnokként, s kalandos körülmények között került haza a feleségéhez, majd folytatta malomipari vállalkozását. Papát aztán 1948-ban már nem a háború, hanem az őrült, szédült Rákosi-rendszer fektette két vállra. Munkásellenesnek nyilvánították, és a Zempléni Népújság hosszan, csámcsogva számolt be a kirakatperéről:
„Így járnak azok a magukat ‘vállalkozóknak’ nevezők, akik nem a dolgozó népet szolgálják.”
Két évig raboskodott a szegedi Csillagban — akkor, amikor köztörvényesek igencsak alacsony számban hajtották fejüket a priccsre. Ha a családi legendárium nem téved, hasonlóan Pelikán elvtárshoz, ő is papokkal — talán még egy püspökkel is —, de számos politikai elítélttel és a rendszer által üldözött „vállalkozóval” osztotta meg a celláját.
Ők ketten, valamint a nagynéném is a nyírbátori, régi görögkatolikus temetőben alusszák örök álmukat a feltámadásig. A „történtek” következtében három éve nem jártam ebben a temetőben. Csodavilág ez: az elhagyott sírokkal, a letűnt világ emlékeivel és az egyre inkább terjeszkedő természet erejével.
Már három éve is azt gondoltam, hogy nekünk, görögkatolikusoknak össze kellene fognunk, és egy kicsit rendbe kellene hoznunk a temetőt. Nem ártana egy új kapu, s az sem lenne baj, ha két-három parkoló is lenne a bejárat előtt. Akkor talán barátomat, az „új” görögkatolikus papot, Kocsis Dánielt is megkérhetnénk, hogy a mi hitünk szerint, pünkösd utáni első vasárnapon — azaz a görögkatolikus mindenszentekkor — tartson egy rövid liturgiát az itt eltemetett szeretteinkért.
Remélem, ez az elképzelés nem csupán álom marad…

